Openbare verlichting in Nijlen

Fluvius beheert voor het lokaal bestuur Nijlen ruim 4.000 verlichtingspunten. Zij doen het onderhoud en wanneer nodig herstel. Maar stemmen ook met de gemeente af waar welke verlichting nodig is, op basis van de verlichtingsbehoefte.

Waarom openbare verlichting?

We verlichten wegen, fietsroutes en pleinen om verschillende redenen:

  • Om het openbare leven verder te zetten, ook als het donker wordt buiten;
  • Voor de veiligheid op de weg, zodat weggebruikers en de wegen zelf zichtbaar zijn en vooral bochten en kruispunten ook goed herkenbaar zijn;
  • Voor het veiligheidsgevoel, met herkenbaarheid van de omgeving en sfeer.

Tegelijk heeft openbare verlichting een impact op de biodiversiteit. Voor verschillende dieren en planten verstoort kunstlicht het dag- en nachtritme of vormt het soms zelfs een barrière. Ook bij mensen kan te veel kunstlicht het dag-nachtgevoel en een gezond slaapritme verstoren.

Nachtelijke verlichting verbruikt veel energie. Zowel voor de klimaatimpact als om financiële redenen, moet er voldoende zuinig mee worden omgegaan. Een overdaad aan verlichting kost uiteraard ook extra aan steunpalen, lampen en onderhoud.

Waar verlichten we?

Intussen is ongeveer 68 % van de verlichting in Nijlen omgebouwd naar zuiniger LED-verlichting. Deze is ook gemakkelijker bij te sturen en kan ’s nachts worden gedimd om dan minder sterke verlichting te behouden.

De klassieke verlichting die er nog is en waarvan sommige lichtpunten nog tijdelijk zijn gedoofd, wordt tegen einde 2028 vervangen door LED-verlichting.

Tegelijk werd met Fluvius een masterplan uitgewerkt om te bepalen waar welke verlichting nodig is. In 2025 werd dit nog geëvalueerd en bijgestuurd om tot een masterplan openbare verlichting 3.0 te komen.

Uitgaande van het juiste licht op de juiste plaats op het juiste moment, wordt er als volgt verlicht:

  • In de (woon)kernen en op verbindingswegen wordt er meer verlicht. De verlichting brandt het sterkst op drukke momenten en wordt trapsgewijs gedimd in de latere uren. Om ’s morgens ook weer stapsgewijs sterker te branden, wanneer meer mensen onderweg zijn.
  • Extra aandacht gaat naar fietsroutes, mogelijk gevaarlijke kruispunten en bochten.
  • In landelijk gebied worden woonclusters en gevaarlijke punten of belangrijke fietsroutes wel verlicht. Maar waar het nodig is voor de biodiversiteit en zeer weinig of geen verkeer moet komen, wordt in nachtgebied geen verlichting geplaatst.

Vragen of meldingen

De klassieke openbare verlichting zal de komende jaren verdwijnen. Maar ook de nieuwe LED-verlichting kan uiteraard defect gaan. Als een of meerdere lampen niet branden wanneer ze dat wel zouden moeten doen, kan dit rechtstreeks gemeld worden bij Fluvius op straatlampen.fluvius.be.

Als het defect niet opgelost raakt of voor andere meldingen of vragen rond de straatverlichting, kan je contact opnemen met het onthaal.

Interessante links:

Wat is straatverlichting? | Fluvius

Lichtvisie gewestwegen | Wegen en verkeer

Duisternisbehoeftekaart | Dienstensite Natuur & Bos

Lichthinder | Departement Omgeving - Vlaamse overheid

Negatieve effecten van nachtelijke buitenverlichting | Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek

Onderzoek naar nachtelijke verlichting op gezondheid en biodiversiteit - Provincie Antwerpen

Meld een defect | Straatlampen | Fluvius