Attest van leven
Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee u kunt aantonen dat u nog in leven bent.
Dit document wordt u soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoeft u zich bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat u nog leeft.
Wat is dit?
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot uzelf aanvragen:
- uzelf
 - uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
 - bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
 - derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
 - een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
 
Hoe aanvragen?
Naargelang uw situatie kunt u het attest van leven aanvragen aan:
- de dienst Burgerzaken van uw gemeente
 - de ambassade of het consulaat van het land waar u verblijft.
 
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
- op 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister
 - op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid
 - het e-loket van uw gemeente.
 
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken of op de ambassade of het consulaat aanvragen.
Wat meebrengen?
Als u het attest zelf ophaalt:
- uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
 
Als u het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
 - uw eigen identiteitskaart.
 





