Wintertips voor senioren

Vervoer in de winter

Maak gebruik van het openbaar vervoer of het aangepaste vervoer voor senioren en minder mobiele mensen zoals de Minder Mobielen Centrale of Rolkar Rivierenland. Draag in de wintermaanden een fluohesje op je fiets en zeker een jas met lichte kleuren.

Boodschappen (laten) doen?

Thuiszorgdiensten doen boodschappen voor jou, eventueel ook samen met jou. Sommige boodschappendiensten vragen een vaste prijs, andere berekenen hun prijs op basis van je inkomen. Meer info bij je ziekenfonds of bij het OCMW.

Opletten met vallen!

Probeer een route te kiezen met goede betegeling en verlichting. Draag stevige schoenen met antislipzolen. Gebruik eventueel een stok of een ander hulpmiddel om vallen te voorkomen. Zorg dat de paden rond je huis sneeuw- en ijsvrij zijn en denk er aan dat je verplicht bent het voetpad voor je huis sneeuwvrij te houden.

Je huis verwarmen is duur

Heb je problemen met het betalen van facturen? Vraag bij het OCMW naar de mogelijkheden: budgetmeter voor gas en elektriciteit, verwarmingstoelage,...

Extra tips

  • Installeer een degelijke CO- en/of rookmelder. Vanaf 1 januari 2020 is het trouwens verplicht om op elke verdieping van jouw woning minstens één rookmelder te voorzien. In de rubriek wonen in deze Gemeentekroniek lees je hoe je een rookmelder kan kopen aan 9 euro per stuk.
  • Verlucht je kamers regelmatig, ook in de winter.
  • Houd je lichaam warm: als je een slechte bloedsomloop hebt – door bijvoorbeeld aderverkalking – dan zul je snel last hebben van koude handen en voeten. Je goed aankleden is dan heel belangrijk. Draag degelijke schoenen en warme kousen én bijvoorbeeld lang ondergoed of een maillot onder je broek. Veel dunne lagen geven meer warmte dan één dikke trui of jas. Zet ook een pet of muts op want je verliest via je hoofd een tiende van je lichaamswarmte
  • Bewegen is ook heel belangrijk in de winter. Je krijgt er warm van én het is altijd goed voor je spieren, botten en organen.
  • Ook in de winter moet je veel drinken, minstens 5 glazen water (koffie, thee of soep) per dag. Het drinken van alcohol kan je beter beperken, het geeft de indruk dat je warm krijgt omdat het je bloedvaten doet uitzetten. Maar dat is alleen een indruk, want je verliest hierdoor lichaamswarmte.
  • Houd je gezondheid extra in de gaten: blijf niet rondlopen met “onschuldige” winter-kwaaltjes en ga op tijd naar je huisarts.
  • Durf hulp te vragen aan familie, kennissen en buren, bijvoorbeeld voor het ruimen van sneeuw.
  • Kom af en toe ook eens buiten, het zal je goed doen. Daarbovenop kan je op deze momenten de verwarming thuis wat minder zetten om stookkosten te beperken.
  • Weet je niet wat te doen? Je kunt je bijvoorbeeld inschrijven voor het buurtrestaurant, langsgaan bij de hobbyclub of bij de ontmoetingsruimte. Hierover meer info bij Lokaal Dienstencentrum ‘De geburen’. Telefoonnummer: 0479 48 49 77 of e-mail: LDC.Nijlen@zusters-berlaar.be