Naar een definitieve verkeerssituatie in de buurt van de Klokkenlaan

Verkeerscirculatie ligt vast met meer toezicht door de politie op de naleving

In een buurt met twee scholen en heel wat woningen die bovendien dichtbij een drukke gewestweg liggen, hoe organiseer je daar het verkeer op een manier die het voor alle weggebruikers veilig en duidelijk houdt?

Dat is de centrale vraag die de voorbije jaren lokaal bestuur Nijlen zichzelf stelde en ook aan de mensen die er wonen, werken en school lopen. Tijdens een zorgvuldig en weldoordacht participatietraject werden verschillende opties uitgetest, telkens voor een periode die voldoende gegevens opleverde. Ook werden telkens opnieuw de buurt en de gebruikers bevraagd. Nu is dat traject volledig doorlopen en komt er een definitieve verkeerssituatie voor deze buurt, met flankerende maatregelen. In de zomermaanden gebeuren op het terrein de nodige aanpassingen, zodat alles in voege zal zijn tegen de start van het nieuwe schooljaar.

Naar een definitieve situatie na nieuwe bevraging

Ook na de derde versie van de testopstelling in Klokkenlaan, Zandlaan en omgeving, was er een bevraging. Buurtbewoners, familie van de leerlingen van de scholen, enkele leerkrachten en leden van de chiro of andere verenigingen, vulden de bevraging in. Op basis van deze input en het nodige cijfermateriaal wordt dit de definitieve situatie:

  • In het deel van de Klokkenlaan tussen de Bouwelsesteenweg aan dagbladhandel Papyrus en de O.L.Vrouwkerk is terug verkeer in de twee richtingen mogelijk.
  • In het andere deel van de Klokkenlaan blijft de enkelrichtingslus behouden via volgend traject: inrijden aan bakkerij Romy en uitrijden via de O.L.Vrouwkerk.
  • Alle andere maatregelen zoals de schoolstraat met bareel en de fietszone blijven.

Bijkomende maatregelen

De politie zal in deze buurt regelmatig toezicht houden op onderstaande zaken en optreden in geval van overtredingen:

  • Naleven van het inhaalverbod in fietsstraat
  • Naleven van het  inrijverbod in schoolstraat (uitgezonderd voor vergunninghouders)
  • Naleven van de ingevoerde parkeerverboden
  • Naleven van de snelheidsbeperking van 30 km/u