Phishing: als je denkt “dat zaakje stinkt”, dan is dat vaak ook zo!
Heb je een e-mail gekregen van je ‘bank’ die vraagt om dringend je gegevens te bevestigen? Of een sms van een pakketdienst over een mysterieuze levering? Dat is waarschijnlijk een phishingbericht.
Wat is phishing precies?
Bij phishing proberen criminelen je online te misleiden om persoonlijke gegevens prijs te geven: bankcodes, wachtwoorden, enzovoort.
Zo herken je phishing:
- Ze hebben een onnodig dringende of dreigende toon (“Je account wordt geblokkeerd!”)
- Er staan vreemde e-mailadressen of links in
- Slechte spelling of rare zinsbouw
- Te mooi om waar te zijn (“Je hebt een iPhone gewonnen!”)
Nieuw: ook QR-codes kunnen phishing bevatten!
Steeds vaker gebruiken oplichters valse QR-codes op affiches, flyers of zelfs op bestaande borden. Als je die scant, word je doorgestuurd naar een nagemaakte website waar je gegevens moet invullen. Denk dus ook bij QR-codes goed na voor je klikt: controleer altijd het webadres dat verschijnt na het scannen. Vertrouw je het niet? Dan beter niet openen.
Wat kun je doen?
- Klik niet op verdachte links.
- Geef nooit persoonlijke info via e-mail of sms.
- Controleer bij twijfel altijd rechtstreeks bij de organisatie zelf.
Niet zeker of een bericht of QR-code echt is?
Breng het mee naar het digipunt. Onze digihelpers kijken graag mee en leren je hoe je zelf phishing kunt herkennen en vermijden.
Wist je trouwens dat je bij de Digibank terecht kan voor verschillende opleidingen en workshops over digitale onderwerpen? Meer informatie vind je hier: https://www.nijlen.be/digiwijzer
Ook in onze bibliotheek: het boek“Mijn smartphone luistert mij af”van Mediawijs. Leer hoe je bewuster omgaat met je smartphone én hoe je je beter beschermt tegen online valkuilen.
Doe mee met onze online quiz en maak kans op een mooie prijs!
De winnaars zullen worden gecontacteerd op 15 september 2025.
Klik hier om deel te nemen.