Verlies/diefstal EID - elektronische identiteitskaart

Maak een afspraak

Een verlies van je eID meld je enkel bij je gemeente.

Als je eID gestolen wordt, moet je dat eerst aangeven bij de politie. 

 

Wat is dit?

Elke Belg die de leeftijd van 12 jaar bereikt, moet een elektronische identiteitskaart (eID) hebben.  Bij verlies of diefstal van je eID moet je dus op eigen initiatief een aanvraag doen om een nieuwe eID te bekomen.

Hoe aanvragen?

Bij verlies doe je aangifte bij :

  • het team dienstverlening op het gemeentehuis

Bij diefstal doe je aangifte bij :

  • de lokale politie
  • het team dienstverlening op het gemeentehuis
  • je ontvangt een bewijs van verlies/diefstal geldig voor 1 maand; hiermee kan je niet reizenl
  • jouw aanvraag voor de nieuwe identiteitskaart wordt online geregistreerd en doorgestuurd
  • binnen de twee weken krijg je een brief met codes (PIN en PUK code) toegestuurd per post; jouw eID ligt dan al klaar op het gemeentehuis
  • ga je nieuwe eID ophalen bij gemeente; de ambtenaar zal jouw nieuwe kaart activeren. Hiervoor heeft hij/zij de brief met de codes nodig. Je pincode kan je nog wijzigen als je dat wenst.
  • je ontvangt je nieuwe eID en je moet je bewijs van verlies/diefstal inleveren

Je mag ook volmacht geven aan iemand anders om je eID op te halen.  Hiervoor moet je wel aan die persoon de volmacht geven om jouw kaart te laten activeren.

Er bestaan ook spoedprocedures om sneller (de levertijd is dan 2 à 4 dagen)  een nieuwe identiteitskaart te bekomen.  Dit heeft wel een hogere kostprijs.

Wat meebrengen?

Bij de aanvraag van je eID :

  • een pasfoto in kleur) die niet ouder is dan 6 maand, die aan de strenge ICAO-normen voldoet (neutrale gezichtsuitdrukking, geen glimlach)
  • in geval van diefstal ; het proces verbaal opgemaakt door de politie

 

Bij het afhalen van je nieuwe eID :

  • in geval van verlies of diefstal : het vervangingsattest (bijlage 12)
  • de brief met codes die je thuis ontvangen hebt

Wat kost dit?

gewone procedure:

-kostprijs : € 16,10

-levertijd: ongeveer 2 weken

dringende procedure:

-kostprijs:  € 98,60

-levertijd: 2e dag na de dag van de aanvraag (de aanvraag moet wel vóór 14.30 uur gebeurd te zijn)

 

Extra informatie

Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar het gemeentehuis kunt gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen.  Neem hiervoor contact op met het team dienstverlening.

Regelgeving

 

 

 

 

Maak een afspraak